Ryen tannlegevakt

Behov for akutt tannlegetime? Vi har ledig kapasitet for akuttpasienter man-fre kl. 08 – 16.

Fyll ut skjema under og send oss en melding med hva vi kan hjelpe deg med, så kontakter vi deg med forslag til time så snart som mulig. Vi ser frem til å høre fra deg.

Du kan også sende oss en sms eller ringe oss på telefon; 48847449, eller sende inn via kontaktskjema nederst på siden!

Tannlegevakt

Ryentannlegene har nå etablert egen tannlegevakt. Vi er tilgjengelige man-fre 08-16. Kontakt oss på telefon eller via kontaktskjema på nettsiden. Det kan ta litt tid før du får svar, men vi vil som regel kontakte deg og tilby deg time i løpet av kort tid. OBS! Vi har ikke nattåpent.

Tilgjengelighet

Vi holder til sentralt plassert på Ryen i samme bygg som Elixia og Rema 1000. Adressen er Ryensvingen 5 og vi har moderne og trivelige kontorer i 4.etasje. Det er gode parkeringsfasiliteter i byggets kjeller.
Trekk lapp for 1 times gratis parkering og gi beskjed til tannlegen når du kommer opp så kan vi legge på ekstra parkering for deg. Det er da viktig at du noterer bilnummeret ditt og tar det med opp til tannlegen.

Tannverk

Vanligste årsak til at man akutt trenger å oppsøke tannlege er tannverk. Årsakene til tannverk kan være mange. Det kan være et hull i tannen som har ført til at pulpa (nerve – og blodtilførselen i tannen) hovner opp med økt trykk i tannen som følge. Dette kan gi store smerter, gjerne i form markant temperaturfølsomhet i tannen eller bare en intens pulserende smerte. Dersom bakteriene fra kariesangrepet har kommet inn i pulpa og får stå ubehandlet en stund, kan bakteriene formere seg og gradvis kolonisere rotkanalen i tanna. Med tiden vil så bakteriene forflytte seg videre gjennom rotkanalen og ut under rotspissen i kjevebenet. Da vil smertene fremstå litt annerledes. Som regel vil en slik tann være meget øm og vond å ta/dunke på.

Visdomstenner kan også gi smerter. Ofte skyldes dette at det ikke er plass til at tannen kan bryte frem, med det resultat at tannen blir liggende delvis dekket av tannkjøtt. Smertene oppstår da ved at matrester og bakterier blir liggende mellom tannkronen og tannkjøttet og skaper en slags kronisk betennelsestilstand kalt pericoronitt. Denne smerten vil som regel kjennes som en stikkende smerte som strekker seg oppover mot øret og nedover under kjeven. Det vil også være ømt og sårt i tannkjøttet rundt tannen.

Betennelse i tannkjøttet forøvrig kan også være en årsak til at smerte oppstår, ofte da som følge av en periodontal abscess.

Vårt fokus i slike tilfeller er alltid å lindre smertene. Med lokalbedøvelse oppnår raskt smertelindring slik at nødvendig behandling kan gjennomføres helt smertefritt for pasienten.

Knekt tann?

Man kan være uheldig å knekke en tann. Dette kan i sjeldne tilfeller dreie seg om en tidligere urørt tann, men som regel vil det dreie seg om tenner som tidligere er behandlet med fylling eller som har hull/karies. Eller det kan skje en ulykke som gjør at tenner frakturerer eller slås ut av stilling.

Hos oss kan du få hjelp til å reparere knekte tenner eller hjelp og oppfølging av akutte tanntraumer.

Her finner du oss:

Ryensvingen 5, 0680 Oslo